2015 оны 06 дугаар сарын 19-ний өдөр баталсан Захиргааны ерөнхий хуульд хамгийн анх захиргааны байгууллагын сонгох боломж гэх ойлголтыг 42 дугаар зүйлд оруулсан. Энэхүү ойлголтын дагуу гүйцэтгэх эрх мэдлийн байгууллага буюу захиргааны байгууллага нь хууль тогтоогчоос баталсан хуулиар олгосон боломжийн хүрээнд өөрийн чиг үүргийг хэрэгжүүлэх боломжтой болсон. Иймд гүйцэтгэх эрх мэдлийн байгууллагууд чиг үүргийнхээ хүрээнд шийдвэр гаргах орон зайд нь шүүх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэгч байгууллагаас халдах ёсгүй юм.
Хоёрдугаарт, шинэлэг сэдэв буюу Захиргааны байгууллагын сонгох боломжийн талаарх онолын түвшинд уг асуудлаар судалгаа хийгдээгүй, нэгдсэн ойлголт бий болоогүй, практикийн түвшинд маргаан дээр хэрэглэж байгаа шүүгчид, өмгөөлөгчдийн дунд уг асуудал нь нэг мөр шийдэгдээгүй байсаар байна.
Өөрөөр хэлбэл, шүүхээс захиргааны байгууллагын үйл ажиллагаанд тавих хяналт ба гүйцэтгэх эрх мэдлийн хяналт, тэнцвэрийг хангах нь ихээхэн ач холбогдолтой гэдгийг тайлбарлахыг зорьсон.
Гуравдугаарт, судлаачийн хувьд энэхүү сэдвийг зөвхөн бакалаврын төгсөлтийн ажил бичихээс гадна цаашдаа дэлгэрүүлэн судлах, маргаантай, эргэлзээтэй байгаа зүйлүүд дээр асуудал дэвшүүлэх зэрэг нь энэхүү сэдвээр судалгааны ажил бичих үндэслэл, шаардлага болсныг дурдах нь зүйтэй юм.
Энэхүү судалгааны ажилд эх газрын эрх зүйн системтэй буюу Ром-Германы эрх зүйн бүлд хамаарагддаг улсууд буюу ХБНГУ-ын захиргааны эрх зүйн зохицуулалтын жишээг сонгон авч судалсан. Судалгаа хийхэд эх сурвалжийн хувьд ч гэсэн олдох байдал сайн бөгөөд манай улсын эрх зүйн зохицуулалттай харьцуулан судалж болохуйц байлаа.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
· Ном зүй
1.Хууль тогтоомж
А.Дотоодын:
1.Монгол Улсын Үндсэн Хууль, 1992 он
2.Захиргааны ерөнхий хууль , 2015 он
3.Захиргааны хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хууль, 2000 он
4.Тариалангийн тухай хууль, 2016 он
5. Монгол улсын шүүхийн тухай хууль, 2021 он
6.Төрийн албаны тухай хууль, 2002 он
7.Ашигт малтмалын тухай хууль, 2006 он
Б.Гадаадын:
ХБНГУ-ын Захиргааны үйл ажиллагааны тухай хууль, 1975 он
https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=289&fbclid=IwAR1otCd8-wVPzWK_PH4ztysCGoF50Jj2OWs4koikjvfW-QWn_ekkpRpMFvs
2.Шинжлэх ухааны тайлбар, эрх зүйн толь бичиг
Монгол улсын захиргааны ерөнхий хуулийн тайлбар, Ханнс-Зайделийн сан, УБ, 2017 он
Захиргааны хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн тайлбар, УБ, 2009 он
С.Нарангэрэл, English Mongolian jurisprudence dictionary, УБ, 2005 он
Г.Совд, Монгол улсын үндсэн хуулийн тайлбар,УБ, 2000 он
3.Ном, сурах бичиг
П.Одгэрэл, Захиргааны эрх зүйн ерөнхий анги, УБ, 2016 он
А.Эрдэнэцогт, Монгол улсын захиргааны процессын эрх зүй, УБ, 2014 он
Г.Банзрагч, Захиргааны процессын эрх зүй, УБ, 2019 он
Н.Лүндэндорж, Төрийн онол, УБ, 2008 он
Д.Баярсайхан, Эрх зүйн онол, УБ, 2016 он
Ж.Амарсанаа, Харьцуулсан эрх зүй, УБ, 2013 он
4.Гадаад хэлээр:
-Adam Szot, Leszek Leszczynski, Discretionary power of public administration, It’s Scope and Control, 2017
https://www.amazon.com/Discretionary-Power-Public-Administration-Politics/dp/3631674686
-Mahendra P.Singh, German Administrative law in Common Law Perspective, 2001,
/ https://www.springer.com/gp/book/9783540423652/
-Jerzy Parchomiuk, Abuse of discretionary powers in administrative law, Evolution of the judicial review models: from “Administrative morality” to the principle of proportionality. CPVP, №3 (XXVI), 2018
https://journals.muni.cz/cpvp/article/download/8944/926
- Antharvedi, Usha, Judicial Review of Administrative Actions and Principles (March 11, 2008), Page 13
http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1104955
5.Эрх зүйн сэтгүүл, гарын авлага:
П.Баттулга, Захиргааны актыг хүчингүй болгохтой холбоотой зарим асуудал, УБ,2016 он, 2 дахь тал
https://legaldata.mn/b/9
Д.Сүнжид, Захиргааны үйл ажиллагааны зарим онцлог зарчим,УБ, 2014 он, 2 дахь тал /https://legaldata.mn/b/106 /
Монголын төр, эрх зүй сэтгүүл, Ц.Цогт, Нийтийн эрх зүй дэх зохицуулалтын арга, УБ, 2007 он, 2 дахь тал
П.Баттулга, Захиргааны хэргийн шүүх: өнгөрсөн, одоо, ирээдүй, 2013 он, 2 дахь тал, https://legaldata.mn/b/18
П.Баттулга, Давж заалдах журмаар захиргааны хэргийг хянан шийдвэрлэх ажиллагаа, түүний онцлог, УБ, 2012 он,1 дэх тал, /https://legaldata.mn/b/15/
Г.Банзрагч,Герман-Монголын захиргааны процессын эрх зүйн харьцуулалт, УБ, 2007 он, 4 дэх тал
/https://legaldata.mn/b/250/
О.Мөнхсайхан, Монгол улс дахь шүүгчийн ёс зүйн зөрчлийг хянан шийдвэрлэх ажиллагаа: Тулгамдсан асуудал, шийдвэрлэх арга зам, УБ, 2016 он, 33 дахь тал / https://legaldata.mn/b/726/
О.Мөнхсайхан, Шүүхийн шийдвэр яагаад үндэслэгдсэн байх ёстой вэ?, УБ, 2016 он, 1-4 дэх тал, /https://legaldata.mn/b/609/
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Төрийн албан хаагчийн төрд учруулсан хохирлыг нэхэмжлэн гаргуулахад гэм буруугийн хэлбэрийг харгалзан үзнэ.
2025-04-17
-
Бизнесийн нэрийн маргаан (Бодь ХХК vs Бодь-Интернэшнл ХХК)
2025-04-14
-
Бие даан нэр дэвшихэд 801-ээс доошгүй гарын үсэг зуруулах нь үндсэн хууль зөрчсөн тухай 2025 оны 01 дүгээр дүгнэлтийн тойм
2025-04-10
-
DONOLOI BADAMKHAND
2025-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
DONOLOI BADAMKHAND
2025-04-17 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Энхээгийн Батбаяр Бадамдоогийн Ганболд
2025-04-17 Нэг сэдэвт бүтээлдуудаж байна ! -
Төмөрбаатарийн Лхагважаргал
Түрэмгий харь зүйл амьтан, ургамлыг хуулиар ялгамжтай тодорхойлох, эрх зүйн хийдлийг арилгах асуудал2025-04-15 Нийтлэлдуудаж байна ! -
Эрдэнэбаатар Эрхбилгүүн
2025-04-15 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2025-04-14 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Оюуны Инноваци ТББ
2025-04-12 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Зоригтбаатарын Буяндаваа
2025-04-11 Нийтлэлдуудаж байна ! -
Алтанцэцэгийн Пүрэвдулам
2025-04-09 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Алтанцэцэгийн Пүрэвдулам
2025-04-07 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !