Бүтээлийн нэр
Хүндэтгэн үзэх шалтгаан
Зохиогч
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Захиргааны процессын эрх зүй
Бүтээлийн товч
“Хүндэтгэн үзэх шалтгаан” гэх энэхүү нэр томьѐог Монгол улсад хүчин төгөлдөр үйлчилж буй 590 гаруй хуулиас 71 хуульд хэрэглэжээ. Эдгээр 71 хуулиас 65 хуульд дээрх нэр томьѐог тусгаж, харин Татварын ерөнхий хууль, Иргэний хууль, Шүүхийн иргэдийн төлөөлөгчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль, Хэрэглэгчийн эрхийг хамгаалах тухай хууль, Монгол улсын иргэний цэргийн
үүргийн болон цэргийн албан хаагчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль, Гэр бүлийн тухай хуульд тухайн хуулийн онцлог зохицуулалтад хамааруулан тодорхойлж хуульчилсан байна. Энэхүү ойлголтыг өнгөц харахад маргаангүй ойлголт мэт боловч хууль хэрэглээ, шүүхийн практикт нарийн төвөгтэй, нэн ач холбогдолтой чухал хууль зүйн нэр томьѐо бөгөөд эл асуудлыг нарийн тогтоож, тодорхойлох зайлшгүй шаардлагатай байна.
Энэхүү шалтгаан нь иргэн, хуулийн этгээд хуулиар хүлээсэн үүрэгтэй холбогдон гарч ирэх бөгөөд тухайн этгээдээс өөрөөс нь үл шалтгаалах нөхцөл байдлыг ойлгохоор байна. Харин дээрх 71 хууль тогтоомж болон гадаадын зарим улсын эрх зүйн зохицуулалтаас судлан үзэхэд байгалийн гамшиг, гэнэтийн бусад аюул тохиолдсон, эрүүл мэндийн шалгааныг ямар ч тохиолдолд хүндэтгэн
үзэх шалтгаанд хамааруулахаар тодорхойлжээ.
Хавсралтад дурдсан хуулиудад хүндэтгэн үзэх шалтгаанд юуг хамааруулж ойлгохыг нарийвчлан тодорхойлж зохицуулаагүйн улмаас энэхүү нөхцөл шалтгааныг эрх бүхий этгээд өөр өөрөөр тайлбарлаж хэрэглэх боломж олгох нь эцэстээ хүний эрх зөрчигдөж, хуульд үндэслэх зарчимтай нийцэхгүй болно. Хүндэтгэн үзэх шалтгаан гэдгийг урьдчилан таамаглаж тодорхойлох боломжгүй тул тухайн тохиолдол бүрт үндэслэн дүгнэлт хийж, зайлшгүй шалтгаан, нөхцөл байсан эсэхийг холбогдох бусад эх сурвалж, баримтаар давхар тогтоох замаар шийдвэрлэх нь зохимжтой.
Иймд хүндэтгэн үзэх шалтгаантай эсэхийг иргэн, хуулийн этгээд өөрөө нотлох эрхийг хуулиар тодорхойлж өгөх, харин тэрхүү шалтгаан нөхцлийг эрх бүхий албан тушаалтан үнэлэх эрхийг бус, харин зөв нотлох үүргийг тодорхой хуульчилж, тухайн эрх зүйн онцлог харилцаанд тохируулан хуулиар “хүндэтгэн үзэх шалтгаан”-ыг нарийн тодорхойлж зохицуулах зайлшгүй шаардлагатай байна.
үүргийн болон цэргийн албан хаагчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль, Гэр бүлийн тухай хуульд тухайн хуулийн онцлог зохицуулалтад хамааруулан тодорхойлж хуульчилсан байна. Энэхүү ойлголтыг өнгөц харахад маргаангүй ойлголт мэт боловч хууль хэрэглээ, шүүхийн практикт нарийн төвөгтэй, нэн ач холбогдолтой чухал хууль зүйн нэр томьѐо бөгөөд эл асуудлыг нарийн тогтоож, тодорхойлох зайлшгүй шаардлагатай байна.
Энэхүү шалтгаан нь иргэн, хуулийн этгээд хуулиар хүлээсэн үүрэгтэй холбогдон гарч ирэх бөгөөд тухайн этгээдээс өөрөөс нь үл шалтгаалах нөхцөл байдлыг ойлгохоор байна. Харин дээрх 71 хууль тогтоомж болон гадаадын зарим улсын эрх зүйн зохицуулалтаас судлан үзэхэд байгалийн гамшиг, гэнэтийн бусад аюул тохиолдсон, эрүүл мэндийн шалгааныг ямар ч тохиолдолд хүндэтгэн
үзэх шалтгаанд хамааруулахаар тодорхойлжээ.
Хавсралтад дурдсан хуулиудад хүндэтгэн үзэх шалтгаанд юуг хамааруулж ойлгохыг нарийвчлан тодорхойлж зохицуулаагүйн улмаас энэхүү нөхцөл шалтгааныг эрх бүхий этгээд өөр өөрөөр тайлбарлаж хэрэглэх боломж олгох нь эцэстээ хүний эрх зөрчигдөж, хуульд үндэслэх зарчимтай нийцэхгүй болно. Хүндэтгэн үзэх шалтгаан гэдгийг урьдчилан таамаглаж тодорхойлох боломжгүй тул тухайн тохиолдол бүрт үндэслэн дүгнэлт хийж, зайлшгүй шалтгаан, нөхцөл байсан эсэхийг холбогдох бусад эх сурвалж, баримтаар давхар тогтоох замаар шийдвэрлэх нь зохимжтой.
Иймд хүндэтгэн үзэх шалтгаантай эсэхийг иргэн, хуулийн этгээд өөрөө нотлох эрхийг хуулиар тодорхойлж өгөх, харин тэрхүү шалтгаан нөхцлийг эрх бүхий албан тушаалтан үнэлэх эрхийг бус, харин зөв нотлох үүргийг тодорхой хуульчилж, тухайн эрх зүйн онцлог харилцаанд тохируулан хуулиар “хүндэтгэн үзэх шалтгаан”-ыг нарийн тодорхойлж зохицуулах зайлшгүй шаардлагатай байна.
Түлхүүр үг
Хүнтгэхгэн үзэх шалтгаан, эрх бүхий албан тушаалтан, Дээд шүүхийн тайлбар, хуулийн нэр томьёо, дотоод итгэл, хүүльд үндэслэх зарчим, хууль дээдлэх зарчим, хүний эрх, эрх чөлөө, нотлох баримт, хууль буруу хэрэглэх,
Бичигдсэн огноо
2016-06-10
Хуудсын тоо
27
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2022-12-22
Товч мэдээлэл үзсэн
6218
Бүрэн эхээр нь үзсэн
246
Эшлэлийн тоо
32
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Э.Мөнхдаваа
“Хүндэтгэн үзэх шалтгаан” (2016), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1433
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Төрийн албан хаагчийн төрд учруулсан хохирлыг нэхэмжлэн гаргуулахад гэм буруугийн хэлбэрийг харгалзан үзнэ.
2025-04-17
-
Бизнесийн нэрийн маргаан (Бодь ХХК vs Бодь-Интернэшнл ХХК)
2025-04-14
-
Бие даан нэр дэвшихэд 801-ээс доошгүй гарын үсэг зуруулах нь үндсэн хууль зөрчсөн тухай 2025 оны 01 дүгээр дүгнэлтийн тойм
2025-04-10
-
DONOLOI BADAMKHAND
2025-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
DONOLOI BADAMKHAND
2025-04-17 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Энхээгийн Батбаяр Бадамдоогийн Ганболд
2025-04-17 Нэг сэдэвт бүтээлдуудаж байна ! -
Төмөрбаатарийн Лхагважаргал
Түрэмгий харь зүйл амьтан, ургамлыг хуулиар ялгамжтай тодорхойлох, эрх зүйн хийдлийг арилгах асуудал2025-04-15 Нийтлэлдуудаж байна ! -
Эрдэнэбаатар Эрхбилгүүн
2025-04-15 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2025-04-14 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Оюуны Инноваци ТББ
2025-04-12 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Зоригтбаатарын Буяндаваа
2025-04-11 Нийтлэлдуудаж байна ! -
Алтанцэцэгийн Пүрэвдулам
2025-04-09 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Алтанцэцэгийн Пүрэвдулам
2025-04-07 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !