Бүтээлийн нэр
Үндсэн хуулийн цэцийн шийдвэрт хийсэн дүн шинжилгээ
Хэлбэр
Эрх зүйн шүүмж
Салбар
Үндсэн хуулийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Энэхүү дүн шинжилгээ нь Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын 51 дүгээр зүйлийн 51.3 дахь хэсэгт "Шүүгчийн албан тушаалаас огцорсон, эсхүл өндөр насны тэтгэвэрт гарсан бол өмгөөллийн үйл ажиллагаа эрхлэхийг хориглоно." гэсэн нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Арван дөрөвдүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт "Монгол Улсад хууль ёсоор оршин суугаа хүн бүр хууль, шүүхийн өмнө эрх тэгш байна.", 2 дахь хэсэгт "Хүнийг ... эрхэлсэн ажил, албан тушаал, ... боловсролоор нь ялгаварлан гадуурхаж үл болно. Хүн бүр эрх зүйн этгээд байна.", Арван зургадугаар зүйлийн 4 дэх заалтад "ажил мэргэжлээ чөлөөтэй сонгох, ... эрхтэй." гэж заасныг зөрчсөн эсэх тухай маргааныг шийдвэрлэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн шийдвэрт хийсэн дүн шинжилгээ юм.
Түлхүүр үг
Үндсэн хуулийн цэцийн шийдвэрийн дүн шинжилгээ, Шүүхийн тухай хуулийн 51.3, өндөр насны тэтгэвэр
Бичигдсэн огноо
2023-11-26
Хуудсын тоо
10
Хэл
Монгол
Байршуулсан огноо
2023-11-29
Товч мэдээлэл үзсэн
2158
Бүрэн эхээр нь үзсэн
152
Эшлэлийн тоо
24
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Б.Дөлгөөн “Үндсэн хуулийн цэцийн шийдвэрт хийсэн дүн шинжилгээ” (2023), ... дахь/дэх тал. Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1718
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Эшлэлүүд

[1] Үндсэн хуулийн цэцийн шийдвэрийг бүрэн эхээр нь үзэх холбоос: https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16468134626371, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.18).

[2] Төрийн мэдээлэл эмхэтгэл, 2021, №5.

[3] Хуульчийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 3.1.1 “"хуульч" гэж хуульчийн мэргэжлийн үйл ажиллагаа эрхлэх зөвшөөрөлтэй этгээдийг;гэж мөн хуулийн 24 дүгээр зүйлийн 24.1 “Хуульч нь дараах мэргэжлийн үйл ажиллагаа эрхлэн явуулна:

24.1.1.хууль зүйн асуудлаар амаар болон бичгээр лавлагаа, зөвлөгөө өгөх;

24.1.2.хууль зүйн ач холбогдол бүхий баримт бичгийн эх боловсруулах, хянах, батлах;

24.1.3.иргэн, хуулийн этгээдийн хүсэлтээр хууль тогтоомжид заасан хууль зүйн туслалцаа үзүүлэх, тэдний эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг зохих байгууллагад төлөөлөх;

24.1.4.нэхэмжлэл, хүсэлтийг шийдвэрлэх, хохирол барагдуулахад чиглэсэн аливаа зөвшилцөх, эвлэрүүлэх үйл ажиллагаа явуулах;

24.1.5.шүүхэд хэрэг, маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд үйлчлүүлэгчийн эрх, хууль ёсны ашиг сонирхлыг төлөөлөх, өмгөөлөгчөөр оролцох.

[4] Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 31 дүгээр зүйлийн 31.1.4 “хуульчийн мэргэжлийн үйл ажиллагаа эрхлэх зөвшөөрөлтэй байх;”

[5] Нийтийн албанд нийтийн болон хувийн ашиг сонирхлыг зохицуулах, ашиг сонирхлын зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх тухай хуулийн 21.1 "Албан тушаалтан нь албан үүргээс чөлөөлөгдсөнөөс хойш хоёр жилийн хугацаанд ашиг сонирхлын зөрчил үүсч болох дараах үйл ажиллагаа явуулахыг хориглоно:" 21.1.1 дэх заалтад "урьд гүйцэтгэж байсан албан үүрэгтэй нь холбоотой байсан аж ахуйн нэгж, байгууллагад ажиллах;", 21.1.2 дахь заалтад "урьд ажиллаж байсан байгууллагатай гэрээ, онцгой нөхцөл бүхий хөдөлмөрийн гэрээ байгуулах, тухайн байгууллагаас олгодог зөвшөөрлийг хүсэх;", 21.1.3 дахь заалтад "урьд ажиллаж байсан байгууллагын өмнө аливаа хувь хүн, хуулийн этгээдийг төлөөлөх."

[6] Хуульчийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийн 25 дугаар зүйлийн 25.3 дахь хэсэгт "Хуульчийн мэргэжлийн дүрмээр хуульч, үйлчлүүлэгч, хуульчид хоорондын харилцаа, хуульчдын нийтийн өмнө хүлээх үүрэг, ашиг сонирхлын зөрчил, нууцлал, эрх хэмжээ, хараат бус байдал болон хуульчийн мэргэжлийн үйл ажиллагаатай холбогдсон бусад харилцааг зохицуулна."

[7] Хуульчийн мэргэжлийн үйл ажиллагаанд баримтлах дүрмийн 2.6 дугаар зүйлийн 1 дэх хэсэгт "Энэ зүйлийн 3 дахь хэсэгт зааснаас бусад тохиолдолд хуульч үйлчлүүлэгчид хууль зүйн үйлчилгээ үзүүлэх нь тухайн хуульчид ашиг сонирхлын зөрчил бий болгохоор байвал үйлчилгээ үзүүлэхийг хориглоно."

[8] Уг маргаанд холбогдох Цэцийн дүгнэлтийн “ҮНДЭСЛЭЛ ” хэсгийн 1 дугаар. 

[9] Олон улсын хөдөлмөрийн товчооны Захиргааны зөвлөлөөс 1958 оны 6 дугаар сарын 25-ны өдөр баталж, 1960 оны 6 дугаар сарын 15-ны өдөр хүчин төгөлдөр болсон /Монгол Улс 1969 оны 5 дугаар сарын 10-ны өдөр соёрхон баталсан/ Алагчилахгүй байх (Ажил мэргэжил, хөдөлмөр эрхлэлт) тухай Олон улсын хөдөлмөрийн байгууллагын 111 дүгээр конвенц.

[10] Уг маргаанд холбогдох Цэцийн дүгнэлтийн “ҮНДЭСЛЭЛ ” хэсгийн 2 дугаар. 

[11] Уг маргаанд холбогдох Цэцийн дүгнэлтийн “ҮНДЭСЛЭЛ ” хэсгийн 3 дугаар, 2 дахь цогцолбор.  

[12] Энэ хуулийг 2021 оны 03 дугаар сарын 01-ний өдрөөс эхлэн хүчингүй болсонд тооцсон.

[13] Шүүхийн тухай хууль (2012)-ийн 29 дүгээр зүйлийн 29.2 дахь хэсэг.

[14] УИХ-ын ХЗБХ, 2021.01.05-ны өдрийн хуралдааны тэмдэглэл, https://www.parliament.mn/nn/13622/, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.22).

[15] УИХ-ын ХЗБХ, 2021.01.13-ны өдрийн хуралдааны тэмдэглэл https://www.parliament.mn/nn/13609/, 2021.01.14-ний өдрийн хуралдааны тэмдэглэл, https://www.parliament.mn/nn/13603/, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.22).

[16]弁護士白書2021年版「年度別弁護士登録者数とその内訳」https://www.nichibenren.or.jp/library/pdf/document/statistics/2021/1-1-4.pdf, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.21).

[17] 昭和二十四年法律第二百五号, https://elaws.e-gov.go.jp/document?lawid=324AC1000000205, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.21).

[18] Импичментийн шүүх нь Төлөөлөгчдийн болон Зөвлөхүүдийн танхимын тус бүр 7 гишүүнээс бүрддэг.

[19]  裁判官弾劾法(昭和二十二年法律第百三十七号)。

[20] Сахилгын шийтгэл нь шүүгчид сануулах болон торгох (10000 иенээс бага) гэсэн хоёр төрөлтэй байна (Шүүгчийн статусын тухай хуулийн 2 дугаар зүйл).

[21] Импичментийн шүүхийн албан ёсны цахим хуудас, https://www.dangai.go.jp/intro/pdf/pamphlet_16-17.pdf, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.21).

[22] International Labour Conference, Equality in employment and occupation, 83rd session, 1996, 51, https://www.ilo.org/public/libdoc/ilo/P/09661/09661(1996-83-4B).pdf.

[23] Ibid.

[24] 国際労働機関,差別と平等Q&A, https://www.ilo.org/tokyo/helpdesk/questions-answers/WCMS_644782/lang--ja/index.htm#15, (Сүүлд үзсэн: 2023.11.26).