Бүтээлийн нэр
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг хүлээн авсантай холбоотой тулгамдаж буй асуудал
Зохиогч
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Үндсэн хуулийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Дэлхий нийтэд тогтсон жишгээр Ерөнхийлөгчийн институтийн зүгээс хоригийг улс төрийн, эсхүл хууль зүйн гэсэн хоёр үндсэн зорилгоор хэрэглэж байна. Улс төрийн зорилгын хувьд нам, улс төрийн хүчний хоорондын тэнцвэрийг хадгалах, төрийн бодлогын талаар баримталж буй байр сууриа таниулах замаар сонгогчдыг татах зэрэг зорилгоор хэрэглэгддэг улс төрийн стратегийн хэрэгсэл гэж судлаачид тэмдэглэжээ.
Мөн Ерөнхийлөгчийн хориг нь хууль тогтоох үйл ажиллагааны чанар үр нөлөөг дээшлүүлэх нэмэлт арга хэрэгсэл бөгөөд Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдаанаар түүнийг хуульд заасан хугацаанд заавал хэлэлцэх ёстой. Тийнхүү хэлэлцсэний эцэст чуулганы хуралдаанд оролцсон нийт гишүүдийн санал хурааж хоригийг хүлээн авах эсэхийг шийдвэрлэхдээ хууль тогтоох үндсэн үйл ажиллагааныхаа салшгүй бүрэлдэхүүн хэсэг хэмээн үзэж үндэслэл нэг бүрээр нь хэлэлцэн санал хураах ёстой.
Ерөнхийлөгчөөс хууль, Улсын Их Хурлаас баталсан бусад шийдвэрт хориг тавьж байгааг нэгэнт баталсан хууль, шийдвэрээ Улсын Их Хурал дахин нэг хянаж үзэх боломж гэж ойлгож хандах нь зүйтэй. Хориг тавьсан тохиолдолд Улсын Их Хурал хоригийг хүлээн авах, эсвэл хүлээн авахгүй байх гэх шийдвэрийг гаргадаг. Хэрэв парламент хоригийг хүлээн авахаар шийдвэрлэсэн тохиолдолд хоригийн үйлчлэлд хамаарагдсан хууль тогтоомжийг бүхэлд нь буюу түүний тодорхой зүйл, заалтыг хүчингүй болгох, эсхүл өөрчилж шийдвэрлэдэг.
Үүнтэй холбоотойгоор хоригийн хэрэгжилтэд практикт тулгамдаж буй хэд хэдэн асуудал байна. 2020 оны 06 дугаар сарын байдлаар үе үеийн Ерөнхийлөгчид Монгол Улсын Үндсэн хууль болон бусад холбогдох хуулиар заасан бүрэн эрхийнхээ хүрээнд Улсын Их Хурлаас баталсан хууль, бусад шийдвэрүүдэд нийт 84 удаагийн тохиолдолд хориг тавьсан байна.
Ийнхүү тус хоригуудын дийлэнх хувийг Улсын Их Хурал хүлээн авсан бөгөөд хоригийг хүлээн авсантай холбоотойгоор практикт тулгамдаж буй асуудлыг тухайлан судлах шаардлага зүй ёсоор тавигдаж байна.
Мөн Ерөнхийлөгчийн хориг нь хууль тогтоох үйл ажиллагааны чанар үр нөлөөг дээшлүүлэх нэмэлт арга хэрэгсэл бөгөөд Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдаанаар түүнийг хуульд заасан хугацаанд заавал хэлэлцэх ёстой. Тийнхүү хэлэлцсэний эцэст чуулганы хуралдаанд оролцсон нийт гишүүдийн санал хурааж хоригийг хүлээн авах эсэхийг шийдвэрлэхдээ хууль тогтоох үндсэн үйл ажиллагааныхаа салшгүй бүрэлдэхүүн хэсэг хэмээн үзэж үндэслэл нэг бүрээр нь хэлэлцэн санал хураах ёстой.
Ерөнхийлөгчөөс хууль, Улсын Их Хурлаас баталсан бусад шийдвэрт хориг тавьж байгааг нэгэнт баталсан хууль, шийдвэрээ Улсын Их Хурал дахин нэг хянаж үзэх боломж гэж ойлгож хандах нь зүйтэй. Хориг тавьсан тохиолдолд Улсын Их Хурал хоригийг хүлээн авах, эсвэл хүлээн авахгүй байх гэх шийдвэрийг гаргадаг. Хэрэв парламент хоригийг хүлээн авахаар шийдвэрлэсэн тохиолдолд хоригийн үйлчлэлд хамаарагдсан хууль тогтоомжийг бүхэлд нь буюу түүний тодорхой зүйл, заалтыг хүчингүй болгох, эсхүл өөрчилж шийдвэрлэдэг.
Үүнтэй холбоотойгоор хоригийн хэрэгжилтэд практикт тулгамдаж буй хэд хэдэн асуудал байна. 2020 оны 06 дугаар сарын байдлаар үе үеийн Ерөнхийлөгчид Монгол Улсын Үндсэн хууль болон бусад холбогдох хуулиар заасан бүрэн эрхийнхээ хүрээнд Улсын Их Хурлаас баталсан хууль, бусад шийдвэрүүдэд нийт 84 удаагийн тохиолдолд хориг тавьсан байна.
Ийнхүү тус хоригуудын дийлэнх хувийг Улсын Их Хурал хүлээн авсан бөгөөд хоригийг хүлээн авсантай холбоотойгоор практикт тулгамдаж буй асуудлыг тухайлан судлах шаардлага зүй ёсоор тавигдаж байна.
Түлхүүр үг
Монгол улс, ерөнхийлөгч, ерөнхийлөгчийн хориг, хоригийн хэрэглээ, хоригийг хүлээн авсан байх, тулгамдсан асуудал, эрх зүйн зохицуулалт
Бичигдсэн огноо
2021-01-25
Хуудсын тоо
10
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2022-04-08
Товч мэдээлэл үзсэн
2275
Бүрэн эхээр нь үзсэн
12
Эшлэлийн тоо
15
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Б.Сүндэръяа
“Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг хүлээн авсантай холбоотой тулгамдаж буй асуудал” (2021), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1218
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
legal talk+ №03 – Цэц шинэчлэгдэх үү?
10 hours ago
"Төв банкны бие даасан, хараат бус байдал, түүний эрх зүйн зохицуулалт" сэдэвт эрдэм шинжилгээний хурал - 2021
14 hours ago
Special Ep4: УИХ-ын 2023 оны Хавар, Намрын ээлжит чуулганаар ямар хуулиуд хэлэлцэгдэж байна вэ?
14 hours ago
Special Ep3: ChatGPT хуулийн салбарт
1 week ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Ашиглалтын тусгай зөвшөөрөл эзэмшигч ба байгаль орчныг хамгаалах, орон нутгийн хөгжилд дэмжлэг үзүүлэх гэрээ
2024-04-19
-
Гэмт хэрэгт сэрдэгдэж буй хүнд хууль сануулж, өөрийнх нь эсрэг гэрчийн мэдүүлэг авахыг сэжигтэн, яллагдагчаас мэдүүлэг гаргуулахаар шахалт үзүүлсэнд тооцно
2024-04-08
-
21 нас хүрээгүй хүнийг архидан согтууралд уруу татсан тохиолдолд гэмт хэрэгт тооцох үндэслэл болно
2024-04-01
-
Judilogy
2024-04-22 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Tsogoo Lkhagva
2024-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Шүүхийн сургалт, судалгаа, мэдээллийн хүрээлэн
2024-04-19 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Пүрвээгийн Баттулга, Болор-Эрдэнийн Төрболд
2024-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2024-04-16 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Alternative NGO
2024-04-12 Гарын авлага & Аргачлалдуудаж байна ! -
Баттулгын Дөлгөөн
2024-04-10 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Зоригтбаатарын Ганзориг, Мөнхтөмөр Маралмаа, Баттөрийн Мягмарсүрэн, Нээлттэй Нийгэм Форум, Равданбямбын Оюундэлгэр, Бат-Эрдэм Төрбат
2024-04-10 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Лхамсүрэнгийн Отгонбаяр
2024-04-08 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Тунгалагсайхан Болор-эрдэнэ
2024-04-08 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !