Бүтээлийн нэр
Дүрвэгсэд ба Монгол Улсын эрх зүйн орчин
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Олон Улсын нийтийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Хүний эрхийг хангах, хамгаалах ажиллагаа даяарчлалыг, олон улсын хамтын найрсаг ажиллагааг илүү ихээр шаардсан энэ цаг үед Монгол улсын хувьд “Дүрвэгсдийн асуудлын” өмнө эрх зүйн зохицуулалтын хувьд ямар нөхцөл байдалтай байгааг бодитоор судлах хэрэгцээ шаардлага зүй ёсоор үүсээд байна. Энэхүү өгүүллээр дүрвэгсэдийн эрх зүйн байдлын талаар тодорхойлох, олон улсын түвшинд дүрвэгсэдийн асуудлыг хэрхэн шийдвэрлэж байгаа болон олон улсын эрх зүйн ямар гэрээ конвенц акт үйлчилж байгааг тодорхойлох, Монгол улсын хувьд дүрвэгсдийн асуудлын хувьд эрх зүйн зохицуулалтын ямар зохицуулалт үйлчилж байгаа болон дүрвэгсдийн асуудлаар хэрхэн ажиллаж байгаа талаарх асуудлыг тодорхойлох., цаашид олон улсын өмнө дүрвэгсдийн асуудлаар ямар үүрэг хүлээх, ямар байр суурийг баримтлах хэрэгцээ шаардлага үүсээд байгааг тодорхойлох зорьсон.
Түлхүүр үг
дүрвэгсэд, Дүрвэгсдийн эрх зүйн байдлын тухай конвенц, НҮБ-ын дүрвэгсдийн дээд хороо
Бичигдсэн огноо
2022-12-10
Хуудсын тоо
8
Хэл
Монгол
Байршуулсан огноо
2022-12-16
Товч мэдээлэл үзсэн
3716
Бүрэн эхээр нь үзсэн
80
Эшлэлийн тоо
13
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Н.Ганхуяг “Дүрвэгсэд ба Монгол Улсын эрх зүйн орчин” (2022), ... дахь/дэх тал. Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1423
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Эшлэлүүд

[1] https://www.un.org/en/global-issues/refugees

[2] Дүрвэгсэдийн эрх зүйн байдлын тухай конвенц.1951. нэгдүгээр зүйл

[3] Африк тив дэх дүрвэгсэдийн өвөрмөц асуудлыг зохицуулдаг Африкийн нэгдлийн байгууллагын конвенц. 1969 он.

[4] Картангенийн тунхаглал. 1984 он

[5] Хүний эрхийн түгээмэл тунхаглал. 1948 он. 14 дүгээр зүйл. Хэн боловч мөрдөлт мөшгөлтөөс зугтаж, өөр улсад орогнох боломжийг эрэлхийлэх болон орогнох эрхтэй

[6] Монгол Улсын Үндсэн хууль. 1992 он.

[7] Гадаадын иргэний эрх зүйн байдлын тухай хууль. 2010 он.

[8] Монгол Улсын үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлал. 2010 он. 3.1.2.3.Гаднын дүрвэгсэд олноор хил даван орж ирэх, гэнэтийн хяналтгүй нөхцөл байдал үүсэхээс сэргийлэх бэлэн байдлын тогтолцоог бүрдүүлж, эрх зүй, улс төр, дипломатын цогц арга хэмжээ авна.

[9] Дүрвэгсэдийн эрх зүйн байдлын тухай конвенц.1951 он. 33 дугаар зүйл. Хөөн гаргах бюу буцаан шилжүүлэхийг хориглох. 1.хэлэлцэн тохиролцогч улсууд дүрвэгсэдийг амьдрал, эрх чөлөөнд нь арьс өнгө, шашин шүтлэг, иргэний харьяалал, нийгмийн байдал буюу улс төрийн үзэл бодлын улмаас аюул занал нүүрлэсэн орны хил рүү ямар ч байдлаар хүчээр гаргах буюу буцааж болохгүй.

[10] Дүрвэгсэдийн эрх зүйн байдлын тухай конвенц.1951 он. 33 дугаар зүйл. Хөөн гаргах бюу буцаан шилжүүлэхийг хориглох. 1.хэлэлцэн тохиролцогч улсууд дүрвэгсэдийг амьдрал, эрх чөлөөнд нь арьс өнгө, шашин шүтлэг, иргэний харьяалал, нийгмийн байдал буюу улс төрийн үзэл бодлын улмаас аюул занал нүүрлэсэн орны хил рүү ямар ч байдлаар хүчээр гаргах буюу буцааж болохгүй

[11] НҮБ-ын ээлжит дүгнэлт хэлэлцүүлэгт зориулсан Эмнести Интернэшлийн илтгэл. 2014 он

[12] https://rsq.unhcr.org/en/#qYf1

[13] М.Дүгэрсүрэн, О.Хосбаяр. Олон улсын эрх зүй.1999 он. 99 дэх тал. “...Хүн ам цөөнтэй Монгол Улс өөрийн онцлог байдлын улмаас дүрвэгсэдийн хувьд өвөрмөц байр суурь баримталдаг....Монгол улсын оршин тогтнохуйн аюулгүй байдлыг хангахад сөргөөр нөлөөлж болох гадаад хүчин зүйлүүдийн нэг юм”

[14] Д.Алтай. Хөршийн харилцаа, орос-европ судлал. 2020 он. 171дэх тал “...дүрвэгсэдийн дийлэх олонх нь очсон улсдаа ажил хөдөлмөр эрхлэх сонирхолтой байдаг ч, ЕХ-ны гишүүн орон бүрийн дүрвэгсдийг хүлээн авах, хөдөлмөрийн зах зээлд нэгтгэх дүрэм журам өөр өөр, өргөдөл шийдвэрлэх хугацаа харилцан адилгүй байдаг нь хүндрэлтэй байдлыг бий болгож байна. Одоогоор ЕХ-ны ихэнх улс орон дүрвэгсэдийг тусгай кэмпуудэд байрлуулах, эсвэл зарим хотуудад байршуулж эхэлсэн боловч эдгээр хотын оршин суугчид зарим тохиолдолд дүрвэгсдийн эсрэг хүч хэрэглэх, дургүйцлээ илэрхийлэх хандлагууд гарсаар байна.”