Орон нутаг гэсэн ухагдахууныг Засаг захиргааны нэгж, Засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж хэмээн Үндсэн хуулиар тодорхойлсон төдийгүй аймаг, нийслэл, сум, дүүрэг бол хуулиар тусгайлан олгосон чиг үүрэг өөрийн удирдлага, засаг захиргаа, нутаг дэвсгэр, эдийн засаг, нийгмийн цогцолбор гэсэн иж бүрэн утга санаагаар илэрхийлсэн байна. Ийнхүү нэгдмэл улсын орон нутгийн байр суурь, чиг үүрэг, үзэл санааг хууль эрх зүй, нийгэм, улс төрийн цогц утгаар өөрчлөхдөө нутаг дэвсгэр, хүн ам, газар зүйн бөөгнөрөл, эдийн засгийн нөөц зэрэг олон хүчин зүйлсийг анхааран үзсэн байна.
Монгол Улсын Үндсэн хуульд аймаг, нийслэл, сум, дүүрэг нь Засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн эдийн засаг, нийгмийн цогцолбор байхаар тодорхойлсон. Энэ бол нутгийн өөрөө удирдах байгууллага аль болохоор бие даан ажиллах чөлөөт байдлын бодит үндэс, баталгаатай байх агууллагатай зохицуулалт билээ. Уг зохицуулалт нь нутаг дэвсгэрийн нэгжийн хил хязгаарын өөрийгөө тэтгэх боломж бүхий эдийн засагтай байх шаардлагын хэмжээнд тогтоох, тэр нутаг дэвсгэр дэх эдэлбэр газрыг шат шатны хуралд хувиарлан эзэмшүүлэх асуудал юм.
Орон нутгийн бие даасан байдал нь орон нутгийн засаг захиргаа нь дээд шатны байгууллагуудаас дарамт шахалтгүйгээр өөрийн эрх зүйн байдалд нийцүүлэн орон нутгийн оршин суугчдын сонирхлыг хангахад чиглэсэн үр нөлөө бүхий үйл ажиллагааг чөлөөтэй явуулж, хариуцлага хүлээх эрх болон чадвар мөн.
Орон нутгийн бие даасан байдлын талаарх судалгаанд анхны /орчин үед/ чухал нэлээд сонирхол татах санал санааг дэвшүүлсэн хүн бол Гордон Кларк юм. Г.Кларк “Орон нутгийн засаг захиргаа бол тодорхой зорилго бүхий, түүнийгээ хэрэгжүүлэхийн тулд эрх мэдлээ өсгөх эрмэлзэлтэй рационал тоглогчид мөн” гэж үзээд түүнийг тодорхойлогч зарчим бол нэгд, асуудлыг өөрийн сонирхолд нийцүүлэн зохицуулах, хуульчлахтай холбоотой санаачлах эрх (power of initiation), хоёрт, дээрээс даралт шахалт ирнэ гэж айхгүйгээр ажиллахтай холбоотой дархлаатай байх эрх (power of immunity) гэсэн хоёр эрхээр тодорхойлогдоно гэж үзжээ.
Орон нутгийн бие даасан байдлыг хөгжүүлэх гол арга нь төвлөрлийг сааруулах, эрхжүүлэх, эрх эдлэх, хариуцлага хүлээх чадварыг орон нутагт бүрдүүлэх явдал байдаг. Төвлөрлийг сааруулах нь бүс нутгийн болон анхан шатны нэгжид эрх хэмжээ бүхий байгууллагыг байгуулах, засаг захиргааны бүх түвшинд сонгууль явуулдаг болох, нэгэнт байгуулагдсан бүс нутгийн болон анхан шатны байгууллагуудад зохих хэмжээний эрх, чиг үүргийг хэрэгжүүлэхэд шаардагдах санхүүгийн эх үүсвэрийг шилжүүлэн өгөх, дээрээс тавьдаг элдэв хяналтыг болиулах, багасгах, орон нутагт эрх эдлэх, хариуцлага хүлээх чадавхийг бүрдүүлдэг. Орон нутгийн нэгжүүдийн бие даасан байдлыг тодорхойлоход Монгол Улс дахь орон нутгийн бие даасан байдлын төвшин С ангилал буюу “Орон нутгийн байгууллага төлөөллийн бие даасан байдалтай” байна.
Орон нутгийн төсвийн орлого /дэмжлэг/, төсвийн зарлага зэрэг үзүүлэлтээс харахад Монгол Улс дахь орон нутгийн төсөв санхүүгийн бие даасан байдал бүрэн хараат байдлын түвшинд байна.
Швед, Финлянд улс орон нутгийн байгууллагын бүрэн бие даасан байдалтай. Бельги, Дани, Итали, Испани, Герман, Франц, Чех, Словак, Литва, Люксембург зэрэг улсууд орон нутгийн байгууллагын хэвийн бие даасан байдалтай. Унгар, Нидерланд, Эстони, Кипр, Румын, Польш, Португал, Ирланд, Австри, Латви, Грек, Словен, Англи, Болгар зэрэг улсууд орон нутгийн байгууллага төлөөллийн бие даасан байдалтай. Мальта улс орон нутгийн байгууллагын бие даасан байдал хязгаарлагдмал байдалтай байна.
Улс орны төрийн байгууламжийн хэлбэрээс үл хамааран орон нутгийн бие даасан байдал нь тухайн орны хөгжлийн үндэс суурь болдог бөгөөд нутгийн удирдлагын байгууллагын бие даасан, хараат бус байдлыг сайжруулахын тулд орон нутагт эрх мэдэл, чиг үүргийг нэмэгдүүлэх, шилжүүлэх, түүнийг эрхжүүлэх шаардлагатай байна. Орон нутгийг эрхжүүлэх нь орон нутгийн бие даасан байдлыг хангах, түүний чадвар, хариуцлага дээшилнэ.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
[1] Г.Маналжав. М.Мандах. Монгол улсын орон нутаг, түүний удирдлага. УБ.,2012.5 дахь тал
[2] Ш.Цогтоо. Засаг захиргаа.УБ.,2007.10 дахь тал
[3] Gordon L. Clark. A Theory of Local Autonomy. Article published online: 23 FEB 2005 DOI: 10.1111/j.1467-8306.1984.tb01448.x
[4] Ted R. Gurr and Desmond King. The State and the City. Univ of Chicago Press, 1987
[5] Hal Wolman, Robert McManmon, Michael Bell and david Brunori. Comparing Local Government Autonomy Across Stattes. GWIPP working Paper. The George Washington University.<http:// www2.gwu.edu/~gwipp/Comparing Local Governments Across
[6] European Charter of Local Autonomy: art 3, paragraph 1
[7] Б.Чимид Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Үзэл баримтлал: Нутгийн удирдлага гуравдугаар дэвтэр Уб.,2004.19 дахь тал
[8] Махвуд П. 1997. Марк Тойнэр ба Давид Хулмегийн нарын зохиосон “Засаглал, захиргаа ба хөгжил: төрийг ажиллуулах нь” Macmillan Press 1997, 160 дахь тал.
[9] Д.Лүндээжанцан. Эрх мэдэл ба ардчилал.УБ.,2015.54 дэх тал
[10] Мөн тэнд.56 дахь тал
[11] Дэлхийн банк. Орон нутгийн засаг захиргааны бие дааж шийдэх эрх мэдэл ба хариуцлагын тогтолцоо: Орон нутгийн засаглалын оношилгооны хүрээ. Local Governance and Accountability Series, Paper №113/ .July 2008.
[12] Б.Чимид, 2006, Өнөөгийн улс төр хуульчийн нүдээр. 108 дахь тал.
[13] Зохиогч. 2016.9.9
[14] Су.Батболд. Орон нутгийн бие даасан байдлыг дээшлүүлэх асуудал. УБ., 2010.60 дахь тал
[15] МНУХ. Орон нутгийн эрх зүйн шинэчлэл.УБ.,2015.59 дэх тал
[16] Су.Батболд. Орон нутгийн бие даасан байдлыг дээшлүүлэх асуудал. УБ., 2010.143 дэх тал
[17] МНУХ. Орон нутгийн эрх зүйн шинэчлэл.УБ., - 2015.27 дахь тал
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
Шүүхээр шийдвэрлэсэн захиргааны хэргийн 2017-2023 оны түүхчилсэн статистик мэдээлэл
1 day ago
Ep 32 | Давагдашгүй хүчин зүйл нь Зээлдэгчийг үүргээс чөлөөлөх, багасгах үндэслэл болох уу?
2 weeks ago
Сэжигтэн П.Цагаан, Ц.Элбэгдорж нарыг баривчлах тухай шүүгчийн захирамжийг хүчингүй болгуулах тухай нийслэлийн прокурор болон мөрдөгчийн саналыг шүүх хүлээн авлаа
3 weeks ago
2024 оны 12 дугаар сарын эрэлттэй бүтээлийн чансаа (ranking)
3 weeks ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Шүүгч өндөр насны тэтгэвэрт гарахад олгогдох нэг удаагийн тэтгэмжийн хэмжээ тогтоохтой холбогдох харилцаа нь иргэний хэргийн бус захиргааны хэргийн шүүхэд харьяалагдах маргаан гэж дүгнэв.
2025-01-30
-
Албан хаагчийн хүсэлт ажлаас чөлөөлөгдөх агуулгагүй бол ажлаас халах үндэслэл болохгүй.
2025-01-29
-
Шүүх нэхэмжлэлийн шаардлагын хүрээнээс хэтэрсэн болон хэргийн оролцогчдын маргаагүй асуудлаар дүгнэлт хийж, шийдвэр гаргаж болохгүй.
2025-01-28
-
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-30 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Сэргэлэн Аминаа
2025-01-30 Судалгааны тойм & Тойм судалгаадуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-29 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Хууль зүйн үндэсний хүрээлэн
2025-01-29 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-28 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Гунгаагийн Баясгалан
2025-01-28 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-27 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Judilogy
2025-01-27 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Одонхүүгийн Мөнхсайхан
2025-01-27 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Хүүхлээ Одонтуяа
2025-01-27 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !