Шүүгчийн ажил үүрэгт ямар нэг байдлаар хөндлөнгөөс оролцохыг Монгол Улсын Үндсэн хууль болон бусад хуулийн түвшинд хориглодог. Энэ зохицуулалт бол нэг талаар шүүгч албан тушаалын хувьд хараат бус байх, нөгөө талаар ерөөс гадны бусад нөлөөнд орохгүй байх чухал баталгаа юм. Шүүгчийн үйл ажиллагаа буюу хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд нөлөөлөх гадны нөлөө гэдэгт нэг талаас шүүгчийг томилдог этгээд, гэр бүл, найз нөхөд, хамт олон, танил тал, ерөнхий шүүгч, бусад шүүгч, хэргийн оролцогч, бусад төрийн болон төрийн бус байгууллага, албан тушаалтан зэрэг хөндлөнгийн этгээдээс аливаа хэлбэрээр шүүгчид гаднаас нөлөөлөх үйлдэл, эс үйлдэхүй хамаарна.
Хэрэв шүүгч улс төрийн таашаал, намын итгэл үнэмшлийг илэрхийлэх гэвэл “шүүх биш болно” гэж Оросын эрдэмтэн Б.А.Страшун, А.А. Мишин нар бичсэн нь аргагүй үнэн юм. Шүүгчийн хувьд гагцхүү хуульд захирагдах явдал мөн. Үндсэн хууль дахь шүүхийн шинэчлэлээр шүүгчийн хараат бус байдал, сахилга, хариуцлагын асуудлыг улс төрийн нэг бүтцээс хамааралтай байдлыг халж, шүүхийн өөрийн оролцоо, удирдлагыг хангах шинэ загварыг бий болгожээ.
Шүүгчид нөлөөлөхийг хуулиар тусгайлан хориглосон боловч оногдуулах шийтгэлийн талаар Шүүхийн тухай хуульд тодорхой нарийвчлан тусгах шаардлагатай байна. Шүүгчийг сонгох, томилох тусгай шалгуур үзүүлэлтүүдийг тогтоож мөрдөх нь нэн чухал юм. Шүүгчийг томилох шийдвэрийг шүүгчийн ур чадвар, туршлага, нөлөөнд үл автах чадавхад нь тулгуурлан гаргаж байхыг шүүгчийн сонгон шалгаруулалт болон томилгоог зохицуулдаг Шүүхийн тухай хуульд нарийвчлан тодорхой тусгах нь зүйтэй юм. Шүүгчийн үйл ажиллагаанд хөндлөнгөөс оролцох оролцоог хязгаарлаж шүүгчийг хамгаалахын тулд төрийн зүгээс шүүгчдийг сонгох, томилох дэвшүүлэх, үнэлж дүгнэх, хариуцлага тооцох тогтолцооны шударга, ил тод, нээлттэй байдлыг хангах шаардлагатай байна.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
[1] [Конституционное право зарубежных стран. Т-2. М., 1995, стр. 299]
[2] [О.Мөнхсайхан. Хуульчийн ёс зүйн сургалтын гарын авлага. УБ., 2014]
[3] [Б.Чимид. Үндсэн хуулийн үзэл баримтлал. УБ., 2017. 271 дэх тал]
[4] [Конституционное право зарубежных стран. Т-2. М., 1995, стр. 299]
[5] [ГХЯ, НҮБ-ийн хөгжлийн хөтөлбөр. Хүний эрх: олон улсын гэрээ, хэлэлцээрүүдийн эмхэтгэл. УБ., 1998. 3-4 дэх тал]
[6] [Н.Лүндэндорж нар. Монгол Улсад шүүхийн хараат бус байдлыг бэхжүүлэх нь бодлогын тойм судалгаа. УБ., Нээлттэй нийгэм форум. 2010/.39]
[7] [Б.Чимид. Үндсэн хуулийн үзэл баримтлал: хүний эрх, шүүх эрх мэдэл. хоёрдугаар дэвтэр. УБ., 2004. 121 дэх тал]
[8] [Шүүхийн Ерөнхий Зөвлөл, Азийн сан. Шүүгчийн ёс зүй. Сургалтын гарын авлага. УБ., 2018. 37-41 дэх тал]
[9] [Монголын Хуульчдын холбоо. Хуульчийн мэргэжлийн үйл ажиллагаанд баримтлах дүрэм. УБ., 2013]
[10] [НҮБ-ын мансууруулах бодис, гэмт хэргийн асуудал эрхэлсэн алба. Шүүгчийн ёс зүйн талаарх Бангалорын зарчим /2002/ түүний тайлбар /2007/. 86 дахь тал]
[11] [Шүүхийн ерөнхий зөвлөл. Шүүхийн судалгаа, мэдээлэл, сургалтын хүрээлэнгийн судалгааны тайлангийн эмхэтгэл. УБ., 2016. 236 дахь тал]
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
Монгол Улсын Иргэний хуулийн тайлбарыг legaldata.mn-д байршуулна.
2 days ago
2024 оны 11 дүгээр сарын эрэлттэй бүтээлийн чансаа
2 weeks ago
Хуульчийн ажлын байрны үзэсгэлэн яармаг 2024 арга хэмжээнд хэлэлцэх хэлэлцүүлэг болон ярилцлагын сэдэв, зочид
2 weeks ago
Хуульчийн ажлын байрны үзэсгэлэн яармаг болно
3 weeks ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Болдбаатарын Гүнбилэг
2024-12-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2024-12-18 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Judilogy
2024-12-18 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Батжаргалын Ариунзаяа
2024-12-14 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Баярсайхан Цолмон
2024-12-13 Гарын авлага & Аргачлалдуудаж байна ! -
Ганболд Цолмонгэрэл
2024-12-12 Нийтлэлдуудаж байна ! -
Эрхэмбаярын Энхцэцэг
2024-12-12 Эрх зүйн шүүмждуудаж байна ! -
Батхишигийн Лхагвасүрэн
2024-12-12 Докторын диссертацидуудаж байна ! -
Монгол Улсын Сонгуулийн ерөнхий хороо
2024-12-11 Гарын авлага & Аргачлалдуудаж байна ! -
Даваасүрэн Майцэцэг Тэмүүлэн Төмөрхуяг
2024-12-10 Нийтлэлдуудаж байна !