Бүтээлийн нэр
Төсвийн хөрөнгийг зориулалтын бусаар зарцуулах гэмт хэргийг илрүүлж, хянан шийдвэрлэхэд аудитын байгууллагын оролцоог нэмэгдүүлэх нь
Тэмдэглэл
Хууль зүй, дотоод хэргийн сайдын нэрэмжит 2023 оны эрдэм шинжилгээний “шилдэг илтгэл” шалгаруулах уралдаанд Тусгай байр эзэлсэн бүтээл
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Төрийн санхүү, төсөв, Эрүүгийн процессын эрх зүй
Бүтээлийн товч
Эрүүгийн хуулийн 22.8-р зүйлд заасан “Төсвийн хөрөнгийг зориулалтын бусаар зарцуулах” гэмт хэргийг илрүүлэхэд санхүүгийн тусгай мэдлэг, төрийн байгууллагын орлого, зарлагын баримт мэдээлэл шаардагддагаас үүдээд Авилгатай тэмцэх газарт гомдол, мэдээлэл бага очиж, уг гэмт хэрэг илрэхгүй байна. Мөн нотлох баримтыг эх сурвалжийн онцлогт нийцүүлэн шалгаагүй, үнэлээгүйн улмаас шүүхээс хэргийг прокурорт буцаах, доод шатны шүүхийн шийдвэрийг хүчингүй болгох асуудал үүсч байна. Иймд төрийн байгууллагын санхүүгийн тайланд аудит хийдэг төрийн аудитын байгууллагад гэмт хэргийн сэжигтэй тохиолдлыг мэдээллэх үүргийг оногдуулах хэрэгтэй. Мөн үүргээ биелүүлээгүй тохиолдолд хүлээлгэх хариуцлагыг хуульчлах нь зүйтэй юм. Түүнчлэн тэдгээр байгууллагыг тус гэмт хэргийн хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд шинжээч, гэрчийн үүрэгтэйгээр оролцуулах, Авилгатай тэмцэх газарт аудиторыг ажиллуулах гэх мэтээр аудитын байгууллагын оролцоог нэмэгдүүлэх шаардлагатай юм.
Түлхүүр үг
төсвийн хөрөнгийг зориулалтын бусаар зарцуулах гэмт хэрэг, төрийн аудитын байгууллага, авилгатай тэмцэх газар
Бичигдсэн огноо
2023-10-31
Хуудсын тоо
10
Хэл
Монгол
Байршуулсан огноо
2023-12-14
Товч мэдээлэл үзсэн
1647
Бүрэн эхээр нь үзсэн
44
Эшлэлийн тоо
31
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Т.Эмүжин “Төсвийн хөрөнгийг зориулалтын бусаар зарцуулах гэмт хэргийг илрүүлж, хянан шийдвэрлэхэд аудитын байгууллагын оролцоог нэмэгдүүлэх нь” (2023), ... дахь/дэх тал. Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1771
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Эшлэлүүд

1. Авилгалын эсрэг нэгдсэн үндэстний байгууллагын конвенц (2003), https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16760279163531&showType=1 

2.  С.Гантулга, Эрүүгийн эрх зүй тусгай анги, 2020, 340 дэх тал.
3. Авлигатай тэмцэх газрын 2020 оны үйл ажиллагааны тайлан, 17 дахь тал, https://cdn.greensoft.mn/uploads/site/1152/files/d8faf0f3-92d8-470f-bb01-c1b0b25490be/Tailan2020.pdf , (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
4. Авлигатай тэмцэх газрын 2021 оны үйл ажиллагааны тайлан, 19 дэх тал, https://iaac.mn/uploads/users/1279/files/2021%20tailan.pdf, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31). 
5. Авлигатай тэмцэх газрын 2022 оны үйл ажиллагааны тайлан, https://iaac.mn/uploads/users/1279/files/ATG_2022_tailan(1).pdf, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
6. Ховд аймгийн Мөст сумын сум дундын эмнэлгийн 2020 оны санхүүгийн аудитын тайлан,https://open.audit.mn/reportSingle/1016, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).

7. Ховд аймгийн Мөст сумын ЭМТ-ийн 2021 оны санхүүгийн аудитын тайлан, https://open.audit.mn/reportSingle/943, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
8. Улсын дээд шүүхийн 2023 оны 03 сарын 15 өдрийн, 51 тогтоол, https://shuukh.mn/single_case/3318?daterange=2020-01-01%20-%202023-10-22&id=3&court_cat=2&bb=1 , Дархан-Уул аймгийн эрүүгийн хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн 2023 оны 04 сарын 05 өдрийн 2023/ДШМ/14 магадлал, https://shuukh.mn/single_case/16887?daterange=2020-01-01%20-%202023-10-29&id=2&court_cat=2&bb=1, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
9. Нийслэлийн эрүүгийн хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн 2023 оны 07 сарын 06 өдрийн 2023/ДШМ/703 магадлал, https://shuukh.mn/single_case/17592?daterange=2020-01-01%20-%202023-10-29&id=2&court_cat=2&bb=1, Орхон аймгийн эрүүгийн хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн 2022 оны 05 сарын 25 өдрийн 0045 магадлал, https://shuukh.mn/single_case/14950?daterange=2020-01-01%20-%202023-10-29&id=2&court_cat=2&bb=1, Говь-Алтай аймгийн эрүү, иргэний хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн  2020 оны 05 сарын 15 өдрийн 2020/ДШМ/16 магадлал, https://shuukh.mn/single_case/14597?daterange=2020-01-01%20-%202023-10-29&id=2&court_cat=2&bb=1 (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
10. Монгол Улсын Дээд шүүхийн нийт шүүгчийн 2023 оны 04 сарын 14 өдрийн хуралдааны  16 тогтоол, 3, https://supremecourt.mn/files/20236/0_1688722121.pdf, (Сүүлд үзсэн: 2023.10.31).
11. United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), Enhancing collaboration between Supreme Audit Institutions and Anti-Corruption Bodies in preventing and fighting corruption: A Practical Guide, (2022), 13, https://www.unodc.org/documents/corruption/Publications/2022/Enhancing_collaboration_between_Supreme_Audit_Institutions_and_Anti-Corruption_Bodies_EN.pdf, (last accessed: 2023.10.31). 
12. INTOSAI Development Initiative (IDI), “SAI Independence Resource Kit - For In-Country Donor Staff,” 5.
13. Department For International Development (DFID), ‘Characteristics of Different External Audit Systems’, Policy Division Briefing Paper, (2004), 1. https://www.parlamericas.org/uploads/documents/DfID_Characteristics_of_Different_SAIs.pdf, (last accessed: 2023.10.31).

14. UNODC, 20.
15. Ibid.
16. Төрийн аудитын тухай хууль (2020)-ийн 33 дугаар зүйлийн 33.5 дахь хэсэг.
17. Paul L. Posner and Asif Shahan, “Audit Institutions,” in The Oxford Handbook of Public Accountability, ed. Mark Bovens, Robert Goodin, and Thomas Schillemans (Oxford University Press, 2014), 490–93.
18. Marie Chêne, The role of supreme audit institutions in fighting corruption, (2018), 8, https://knowledgehub.transparency.org/helpdesk/the-role-of-supreme-audit-institutions-in-fighting-corruption, (last accessed: 2023.10.31). 
19. John I Otalor, Ofiafoh Eiya, “Combating Corruption in Nigeria: The Role of the Public Sector Auditor”, Research Journal of Finance and Accounting, Vol.4, No.4, 2013:124, https://core.ac.uk/download/pdf/234629465.pdf,  (last accessed: 2023.10.31). 
20. Marie Chêne, 9.
21. John I Otalor, Ofiafoh Eiya,125. 
22. Transparency International, Сorruption perceptions index (2022), https://www.transparency.org/en/cpi/2022

23. UNODC, Country Review Report, Review by Canada and France of the implementation by Sweden of the United Nations Convention against Corruption for the review cycle (2010 - 2015), 90-91, https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/CountryVisitFinalReports/2014_09_17_Sweden_Final_Country_Report.pdf (last accessed: 2023.10.31). 
24. Ibid, 95.
25. OECD, Phase 3 report on implementing the OECD Anti-bribery convention in Sweden (2012), 34,  https://www.oecd.org/daf/anti-bribery/Swedenphase3reportEN.pdf (last accessed: 2023.10.31).
26. UNODC, Country Review Report, Review by Sweden and Kuwait of the implementation by Norway of the United Nations Convention against Corruption for the review cycle (2010 - 2015), 70-71, https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/CountryVisitFinalReports/2015_10_30_Norway_Final_Country_Report.pdf,  (last accessed: 2023.10.31).
27. Ibid, 74.
28. OECD, Phase 4 Report on implementing the OECD Anti-bribery convention in Norway, 17, https://www.oecd.org/corruption/anti-bribery/Norway-Phase-4-Report-ENG.pdf,                                          (last accessed: 2023.10.31).
29. UNODC, Country Review Report, Review by Algeria and Finland of the implementation by Switzerland of the United Nations Convention against Corruption for the review cycle (2010 - 2015),  72. 
30. Ibid, 66.
31. Ibid, 8.