Бүтээлийн нэр
Захиргааны үйл ажиллагааг шалгах асуудал
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Захиргааны эрх зүй, Захиргааны процессын эрх зүй
Бүтээлийн товч
Захиргааны ерөнхий хууль батлагдан, хүчин төгөлдөр болсноос хойш багахан хугацаа өнгөрчээ. Захиргааны ерөнхий хууль батлагдах үед “2000-аад оны эхэн үеэс бүрэлдэн бий болсон захиргааны байгууллага, захиргааны акт гэх материаллаг эрх зүйн суурь ойлголтыг эвдэхгүйгээр, уламжлалт байдлыг хадгалан, агуулгыг нь хэвээр авч үлдэх”, “Захиргааны хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулиар зохицуулж чадаагүй байсан зохицуулалтыг нөхөн хийх”, “захиргаа нийтэд үйлчилж, үүрэг хүлээдэг байх”, “захиргаа хууль тогтоомж хэрэглэх ерөнхий зарчмыг тодорхойлох” зэрэг “үндсэн чиглэл”-ийг барьсан гэж хэлж болно. Энэхүү өгүүллээр Захиргааны ерөнхий хууль батлагдах үед “барьж ирсэн жанжин шугам”, үзэл санааг гаргахыг зорьсон болно. Мөн захиргааны хэргийн шүүх хэрэг хянан шийдвэрлэхдээ захиргаа “хүнлэг байсан” эсэх (Хүний эрх, эрх чөлөөг хангасан байдал), захиргаа хууль дээдлэх зарчмыг хэрхэн баримталсан (хууль зөрчсөн эсэх), захиргаа үүргээ биелүүлсэн эсэх гэсэн зүйлүүдийг “шалгаж” энэ талаар “хүн” талдаа эерэг дүгнэлт өгдөг байгаасай гэж судлаачийн хувьд үзэж байгаагаа илэрхийлэв.
Түлхүүр үг
захиргаа, захиргааны байгууллага, захиргааны ерөнхий хууль, захиргааны хэргийн шүүх,
Бичигдсэн огноо
2017-03-30
Хуудсын тоо
4
Хэл
Монгол
Байршуулсан огноо
2024-01-21
Товч мэдээлэл үзсэн
439
Бүрэн эхээр нь үзсэн
17
Эшлэлийн тоо
7
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Д.Ганзориг “Захиргааны үйл ажиллагааг шалгах асуудал” (2017), ... дахь/дэх тал. Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/1858
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Эшлэлүүд

[1]. ЗХХШТХ-ийн 3 дугаар зүйл.

[2]. 1 дүгээр зүйл.Хуулийн зорилго
1.1.Энэ хуулийн зорилго нь нийтийн эрх зүйн хүрээнд гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэн захиргааны байгууллагаас захиргааны акт, захиргааны хэм хэмжээний акт гаргах, захиргааны гэрээ байгуулах замаар иргэн, хуулийн этгээдтэй харилцах үйл ажиллагааны эрх зүйн суурь зохицуулалтыг бүрдүүлэхэд оршино.
3 дугаар зүйл.Хуулийн үйлчлэх хүрээ
3.1.Энэ хууль дараах харилцаанд үйлчлэхгүй:
   3.1.1.хууль тогтоомжийн төсөл боловсруулах болон хууль тогтоох үйл ажиллагаа;
   3.1.2.Монгол Улсын олон улсын гэрээ байгуулах үйл ажиллагаа;
   3.1.3.Үндсэн хуулийн цэц, бүх шатны шүүхийн гэмт хэрэг, эрх зүйн маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагаа;
  3.1.4.гэмт хэрэг мөрдөн байцаах ажиллагаа, түүнд тавих прокурорын хяналт, шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх ажиллагаа;
   3.1.5.онц болон дайны байдал зарласан үед зэвсэгт хүчин ашиглах, цэрэг хөдөлгөх;
   3.1.6.тагнуул, үндэсний аюулгүй байдлыг хамгаалах болон төрийн гадаад бодлогыг шууд хэрэгжүүлэхтэй холбоотой ажиллагаа;
   3.1.7.улс төрийн шийдвэр гаргах ажиллагаа.
Тайлбар: Улс төрийн шийдвэр гаргах ажиллагаа гэж улс төрийн байгууллага, албан тушаалтны хуульд заасан бүрэн эрхэд шалгуургүйгээр заасан, эсхүл шүүхийн журмаар шалган тогтоох боломжгүй шийдвэр гаргах ажиллагааг ойлгоно. Улс төрийн албан тушаалтан, байгууллага дангаараа шийдвэр гаргасныг улс төрийн шийдвэр гаргах ажиллагаанд хамааруулах үндэслэл болохгүй.
3.2.Үндсэн хуулийн цэц, бүх шатны шүүх, мөрдөн байцаах, прокурор, шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагын энэ хуулийн 3.1.3, 3.1.4-т зааснаас бусад захиргааны үйл ажиллагаатай холбогдсон харилцаанд энэ хууль үйлчилнэ.

[3]. Зарим төрлийн захиргааны байгууллага (Тухайлбал, Засгийн газар)-ын үйл ажиллагаа аль шүүхийн хяналт дор байх вэ? гэдгээр маргаан өрнөж буй. Тухайн байгууллага гэж онцлохоосоо өмнө эрх зүйн харилцаа нь аль эрх зүй вэ? гэдгээ бодож хариу өгөх нь зарчимд нийцэх санагдана. (Д.Г)

[4]. Захиргааны хэргийн шүүхийн чиг үүргийн талаар Б.Чимид багш нарын бичсэн өгүүллүүдийг үзнэ үү.

[5]. П.Одгэрэл. Татварын эрх зүйн ерөнхий анги. Уб., 2017 он. 57 дахь тал.

[6]. Захиргаа бол нийгмийн ашиг сонирхлыг илэрхийлдэг байгууллага. Тиймээс нийтийн ашиг сонирхлын төлөө үйл ажиллагаа явуулахдаа хууль болон хүний эрхийг зөрчих явдал байхыг үгүйсгэхгүй гэх хандлага байдаг. Ийм хандлага байж хэрхэвч таарахгүйн учир нь нийтийн ашиг сонирхол гэдэг өөрөө хүний эрхийг хамгаалж байдагт оршино. (Д.Г)

[7]. Хууль зөрчөөгүй захиргааг зөвтгөнө гэдэг бол нөгөө хүмүүст эерэг байдлыг бий болгоно. (Д.Г)