Бүтээлийн нэр
Төрийн өмчит компаниудын дотоод хяналтын тогтолцоог үнэлж, сайжруулах арга зам
Зохиогч
Балжинням Буянтогос
Ц.Золзаяа, Ц.Оюунтуул
Хэлбэр
Магистрын ажил
Салбар
Компани
Бүтээлийн товч
Компанийн засаглал гэдэг нь компаниудын удирдлага, хяналтыг хэрэгжүүлэх бүтэц, үйл явцыг хэлнэ. Энэ нь компанийн оролцогч талууд (хувьцаа эзэмшигчид, захирлууд, менежерүүд орно) -ын хоорондох эрх, үүргийн хуваарилалтыг тодорхойлж, компанитай холбоотой шийдвэр гаргах журам, журмыг нарийвчлан тусгайлан заасан байдаг. Тиймээс компанийн засаглал нь компанийн зорилго, зорилтыг тодорхойлох, хэрэгжүүлэх, хянах, зохих оролцогч талуудын өмнө хариуцлага хүлээх бүтцийг бий болгодог. Компанийн засаглалын сайн тогтолцоо нь бизнесийн орчныг шударга, ил тод байлгаж, компанийн захирлууд үйл ажиллагаандаа хариуцлага хүлээлгэж, компанийн бүх бизнесийн гэрээг хэрэгжүүлэх боломжийг хангаж өгдөг.
Төрийн өмчит компанийн сайн засаглал нь дотоодын болон олон улсын түвшинд үр ашигтай, нээлттэй зах зээлийг бий болгоход зайлшгүй шаардлагатай. Олон оронд ТӨК нь нийтийн аж ахуйн үйлчилгээ үзүүлдэг салбарт үйл ажиллагаа эрхэлдэг .
ТӨК нь дараах үндсэн элементүүд ( шаардлагуудыг) хангаж ажиллах ёстой:
Компанийн засаглалын хууль эрхзүйн болон зохицуулалтын оновчтой орчинг бүрдүүлэх
• ТӨК-уудыг компанийн тухай хуулийг дагаж мөрдүүлэх, бусад хуулиудыг хэрэгжүүлэх,
• Хөрөнгийн зах зээл дээр сахилга батыг бий болгох зорилгоор тэдгээрийг хөрөнгийн зах зээл дээр байршуулах.
• ТӨК-ийн орчин үеийн хууль, хууль тогтоомжуудыг боловсруулах,
• ТӨК-уудыг компанийн засаглалын үндэсний кодексын дагуу нэгтгэх эсвэл ТӨК-ийн сайн туршлагын кодекс дээр үндэслэсэн тодорхой кодексыг бий болгох.
Төрийн хяналтыг үр дүнтэй хэрэгжүүлэх зорилгоор өмчлөлийн зохих зохицуулалтыг бий болгох, хариуцлагыг сайжруулах
• Төрийн өмчлөлийн чиг үүргийг бодлого боловсруулах, зохицуулах чиг үүргүүдээс тусгаарлаж тодорхойлох,
• Өмчлөлийн эрхийн функцуудын зохих зохицуулалтыг боловсруулах,
• Засгийн газрыг хөндлөнгөөс оролцохгүй байх хамгаалалтыг бий болгох,
• Төрийн өмчийн чиг үүргийг төвлөрүүлж төвлөрсөн, тууштай байдал, сайн туршлагыг төрийн салбарт авчрах.
Гүйцэтгэлийг хянах найдвартай системийг боловсруулах
• ТӨ-ийн бүрэн эрх, стратеги, зорилтыг тодорхойлох,
• Санхүүгийн болон санхүүгийн бус гүйцэтгэлийн гол үзүүлэлт, зорилтыг боловсруулах
• ТӨ-ийн эзэд болон ТӨК-ийнн төлөөлөн удирдах зөвлөлийн хооронд үр дүнгийн гэрээ байгуулах,
• Үр дүнгийн талаар ТӨК-т хариуцлага тооцох, сайн гүйцэтгэлийг хангах зорилгоор гүйцэтгэлийг хэмжих, үнэлэх.
Санхүү, төсвийн сахилга батыг дэмжих
• Төрийн шууд ба шууд бус санхүүжилтийн хөнгөлөлттэй нөхцлийг бууруулах,
• Төрийн үйлчилгээний үүргийн бодит зардлыг тодорхойлох, тооцоолох, санхүүжүүлэх,
• ТӨК-уудын төсвийн ачаалал, төсвийн болзошгүй эрсдэлийг хянах, удирдах,
• ТӨ-ийн төлөөлөн удирдах зөвлөлийг мэргэшүүлэх.
ТУЗ-д нэр дэвшүүлэх үйл явцыг зохион байгуулалттай, ил тод болгож хөгжүүлэх.
• Төр, өмчлөгч, ТУЗ болон удирлагын багуудын үүрэг хариуцлагуудыг тодорхойлох мөн ТУЗ компанийн стратеги тодорхойлох, эрсдэлийг удирдах, гүйцэтгэх захирлыг сонгон шалгаруулах түүнд, хяналт тавих зэрэг үндсэн чиг үүрэг бүхий эрх мэдлээ хэрэгжүүлэх,
• Эрх мэдлийг тусгаарлах замаар ТУЗ-ын, Гүйцэтгэх захирлын, ТУЗ-ийн хороодын мэргэжлийн ур чадварыг дээшлүүлэх хөгжүүлэх,
• ТУЗ-ын цалин хөлс, үнэлгээний бодлого журмыг боловсруулах, хэвшүүлэх,
• ТУЗ-ын гишүүдэд сургалт зохион байгуулах.
Ил тод байдал, нээлттэй байдлыг сайжруулах
• ТӨК-ууд хувийн хэвшлийн зарчим, олон улсын стандартуудыг мөрдөж ашиглах,
• ТӨК-ийн тайлагналын нээлттэй ил тод байдлыг сайжруулах,
• Хяналтын орчныг бэхжүүлэх,
• Бие даасан хөндлөнгийн аудитаар хяналт шалгалт хийлгүүлэх.
Холимог өмчлөлтэй компаниудын хувьцаа эзэмшигчдийн эрхийг хамгаалах
• Засгийн газрын цөөнхи хувьцааг хянах,
• Хувьцаа эзэмшигчдийн оролцоо болон эрх тэгш байдлыг дэмжих,
• Хувьцаа эзэмшигчдийн хуралд оролцохыг дэмжих,
• ТӨК-ийн ТУЗ-д цөөнх хувьцаа эзэмшигчдийн төлөөллийг хангах,
• Харилцан хамааралгүй этгээдүүдийн гүйлгээнээс хамгаалах.
Төрийн өмчит компанийн сайн засаглал нь дотоодын болон олон улсын түвшинд үр ашигтай, нээлттэй зах зээлийг бий болгоход зайлшгүй шаардлагатай. Олон оронд ТӨК нь нийтийн аж ахуйн үйлчилгээ үзүүлдэг салбарт үйл ажиллагаа эрхэлдэг .
ТӨК нь дараах үндсэн элементүүд ( шаардлагуудыг) хангаж ажиллах ёстой:
Компанийн засаглалын хууль эрхзүйн болон зохицуулалтын оновчтой орчинг бүрдүүлэх
• ТӨК-уудыг компанийн тухай хуулийг дагаж мөрдүүлэх, бусад хуулиудыг хэрэгжүүлэх,
• Хөрөнгийн зах зээл дээр сахилга батыг бий болгох зорилгоор тэдгээрийг хөрөнгийн зах зээл дээр байршуулах.
• ТӨК-ийн орчин үеийн хууль, хууль тогтоомжуудыг боловсруулах,
• ТӨК-уудыг компанийн засаглалын үндэсний кодексын дагуу нэгтгэх эсвэл ТӨК-ийн сайн туршлагын кодекс дээр үндэслэсэн тодорхой кодексыг бий болгох.
Төрийн хяналтыг үр дүнтэй хэрэгжүүлэх зорилгоор өмчлөлийн зохих зохицуулалтыг бий болгох, хариуцлагыг сайжруулах
• Төрийн өмчлөлийн чиг үүргийг бодлого боловсруулах, зохицуулах чиг үүргүүдээс тусгаарлаж тодорхойлох,
• Өмчлөлийн эрхийн функцуудын зохих зохицуулалтыг боловсруулах,
• Засгийн газрыг хөндлөнгөөс оролцохгүй байх хамгаалалтыг бий болгох,
• Төрийн өмчийн чиг үүргийг төвлөрүүлж төвлөрсөн, тууштай байдал, сайн туршлагыг төрийн салбарт авчрах.
Гүйцэтгэлийг хянах найдвартай системийг боловсруулах
• ТӨ-ийн бүрэн эрх, стратеги, зорилтыг тодорхойлох,
• Санхүүгийн болон санхүүгийн бус гүйцэтгэлийн гол үзүүлэлт, зорилтыг боловсруулах
• ТӨ-ийн эзэд болон ТӨК-ийнн төлөөлөн удирдах зөвлөлийн хооронд үр дүнгийн гэрээ байгуулах,
• Үр дүнгийн талаар ТӨК-т хариуцлага тооцох, сайн гүйцэтгэлийг хангах зорилгоор гүйцэтгэлийг хэмжих, үнэлэх.
Санхүү, төсвийн сахилга батыг дэмжих
• Төрийн шууд ба шууд бус санхүүжилтийн хөнгөлөлттэй нөхцлийг бууруулах,
• Төрийн үйлчилгээний үүргийн бодит зардлыг тодорхойлох, тооцоолох, санхүүжүүлэх,
• ТӨК-уудын төсвийн ачаалал, төсвийн болзошгүй эрсдэлийг хянах, удирдах,
• ТӨ-ийн төлөөлөн удирдах зөвлөлийг мэргэшүүлэх.
ТУЗ-д нэр дэвшүүлэх үйл явцыг зохион байгуулалттай, ил тод болгож хөгжүүлэх.
• Төр, өмчлөгч, ТУЗ болон удирлагын багуудын үүрэг хариуцлагуудыг тодорхойлох мөн ТУЗ компанийн стратеги тодорхойлох, эрсдэлийг удирдах, гүйцэтгэх захирлыг сонгон шалгаруулах түүнд, хяналт тавих зэрэг үндсэн чиг үүрэг бүхий эрх мэдлээ хэрэгжүүлэх,
• Эрх мэдлийг тусгаарлах замаар ТУЗ-ын, Гүйцэтгэх захирлын, ТУЗ-ийн хороодын мэргэжлийн ур чадварыг дээшлүүлэх хөгжүүлэх,
• ТУЗ-ын цалин хөлс, үнэлгээний бодлого журмыг боловсруулах, хэвшүүлэх,
• ТУЗ-ын гишүүдэд сургалт зохион байгуулах.
Ил тод байдал, нээлттэй байдлыг сайжруулах
• ТӨК-ууд хувийн хэвшлийн зарчим, олон улсын стандартуудыг мөрдөж ашиглах,
• ТӨК-ийн тайлагналын нээлттэй ил тод байдлыг сайжруулах,
• Хяналтын орчныг бэхжүүлэх,
• Бие даасан хөндлөнгийн аудитаар хяналт шалгалт хийлгүүлэх.
Холимог өмчлөлтэй компаниудын хувьцаа эзэмшигчдийн эрхийг хамгаалах
• Засгийн газрын цөөнхи хувьцааг хянах,
• Хувьцаа эзэмшигчдийн оролцоо болон эрх тэгш байдлыг дэмжих,
• Хувьцаа эзэмшигчдийн хуралд оролцохыг дэмжих,
• ТӨК-ийн ТУЗ-д цөөнх хувьцаа эзэмшигчдийн төлөөллийг хангах,
• Харилцан хамааралгүй этгээдүүдийн гүйлгээнээс хамгаалах.
Түлхүүр үг
Компанийн засаглал, компанийн засаглалын үнэлгээ, Төрийн өмчит компани, Дотоод хяналт, Эрсдлийн удирдлага
Бичигдсэн огноо
2021-05-20
Хуудсын тоо
89
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2024-11-07
Товч мэдээлэл үзсэн
1232
Бүрэн эхээр нь үзсэн
44
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Б.Буянтогос
Ц.Золзаяа, Ц.Оюунтуул
“Төрийн өмчит компаниудын дотоод хяналтын тогтолцоог үнэлж, сайжруулах арга зам” (2021), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/2143
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ

“Дагнасан шүүхийн тогтолцоо: Хүүхдийн эрх ашиг ба гэр бүл” олон улсын эрдэм шинжилгээний хурал (III хэсэг)
13 hours ago

“Дагнасан шүүхийн тогтолцоо: Хүүхдийн эрх ашиг ба гэр бүл” олон улсын эрдэм шинжилгээний хурал (II хэсэг)
3 days ago

S2EP22. А.Түвшинтөгс: Бэлэглэлийн гэрээг хүчингүй болгох болон хүчин төгөлдөр бус тооцсон талаар маргаан шийдвэрлэсэн шүүхийн шийдвэрт хийсэн дүн шинжилгээ
4 days ago

“Дагнасан шүүхийн тогтолцоо: Хүүхдийн эрх ашиг ба гэр бүл” олон улсын эрдэм шинжилгээний хурал (I хэсэг)
5 days ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Даатгуулагч нэн даруй мэдэгдэх үүргээ биелүүлээгүй нь даатгагчийн ашиг сонирхолд ноцтой хохирол учруулаагүй бол нөхөн төлбөрийг төлөх үүрэгтэй
2025-06-29
-
Түр саатуулах хугацаа тооцох заалт нь Үндсэн хууль зөрчсөн тухай Цэцийн дүгнэлт (2024, №03)-ийн тойм
2025-06-27
-
Ашиглалтын тусгай зөвшөөрөл бүхий талбайн газрын төлбөрийг уурхайн эдэлбэр газрын хэмжээгээр ногдуулж төлнө
2025-06-27
-
Нээлттэй Нийгэм Форум Ө.Болортуяа, Б.Ганцэцэг, М.Насанбат, Н.Номинзул
2025-06-30 Эрх зүйн шүүмждуудаж байна ! -
Элбэгзаяагийн Төгстөгөлдөр
2025-06-30 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Ганбат Мөнхтулга
2025-06-26 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Батсайханы Мөнхзул
2025-06-26 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Ганбат Мөнхтулга
2025-06-25 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Баатарын Сарантуяа
2025-06-24 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Ганбат Мөнхтулга
2025-06-24 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2025-06-23 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Ганбат Мөнхтулга Нэрэндашийн Дуламсүрэн
2025-06-23 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Чинбатын Болормаа
2025-06-23 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !