Бүтээлийн нэр
Монгол Улсын Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлт: Ард түмний бүрэн эрхт байдал, оролцоог хангах зарчмыг хэрэгжүүлсэн эсэх асуудал
Зохиогч
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Үндсэн хуулийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Монгол Улс нь ардчилсан Үндсэн хуулиа батлан эдүгээ 27 жил болохдоо нэмэлт, өөрчлөлтийг 1999, 2000 болон 2019 онд тус тус хийсэн. Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлтийг үндсэн хуулийн үзэл баримтлал, үнэт зүйл, зарчмыг баримтлан хүний эрх, эрх чөлөөг улам баталгаатай болгох төрийн тогтолцоог бүрдүүлэхийн тулд хийдэг. Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг Үндсэн хууль болон Монгол Улсын Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах журмын тухай хуулийн дагуу хийж тухайн хуулиудад заасан зарчмуудыг мөрдлөгө болгодог. Тэдгээр зарчмын нэг болох ард түмний бүрэн эрхт байдал, оролцоог хангах зарчмыг Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлт хийхэд хэрхэн баримталж баталсан эсэх талаар онол, хууль зүйн үндэслэл, хэрэгжихэд тулгамдсан зарим асуудлыг тодорхойлох, бусад улсын туршлагыг судлан үзэж дүгнэлт хийхийг зорьсон болно.
Монгол Улсын Үндсэн хуулийг боловсруулах, батлах бүх үйл явц ард түмний оролцоонд саналд тулгуурлаж хийгдсэн ард түмний хамтын оюуны бүтээл учраас нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал нь ард түмнээс хол хөндий байх ёсгүй. Учир нь засгийн эрх ард түмний мэдэлд гэж заасан нь гүн утга агуулга, ард түмний үнэ цэнийг илэрхийлсэн ойлголт төдийгүй ард түмэнгүй төр гэж үгүй, төрийн эрх ард түмнээсээ улбаатай гэдгийн илэрхийлэл. Тиймээс суурь хуулийн асуудалд ард түмнээ дээдлэн хүндэтгэж оролцох боломж нөхцлийг нь бүх талаас нь бүрдүүлэн хариуцлагатай ажиллах нь төрийн түшээдийн үүрэг юм.
Өвөг дээдсийн өнгөрсөн бол сургамж, туршлагаасаа үргэлж суралцаж ирээдүйгээ бүтээж байх захиас ёсоор Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөнд ч өмнө нь гаргасан алдаагаа давтахгүйн төлөө судалгаатай, үндэслэлтэй, хэрэгцээ, шаардлагаа оновчтой тодорхойлж өнөөгийн төдийгүй ирээдүйд бий болох үр дагаврыг тооцох шаардлага хууль тогтоогчид ч иргэд бидэнд ч байсан. Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөнд хэрхэн хандав гэдгийн үр дагавар бүх талд ижил тусах, сөрөг үр дагаврыг нь хамтаараа хүртэх учраас хууль нь төрийн хэрэг, үндсэн хуулийн асуудалд үндсэн хуулийн цэц л анхаарах ёстой мэтээр үл ойшоох нь туйлын буруу хандлага юм. Тиймээс эрхээ эдэлдэг, үүргээ ч ухамрсарладаг иргэн байхын тулд оролцоогоо бодитой болгох, нийгмийн идэвхтэй, мэддэгээ зоригтой хэлдэг, эвлэлдэн нэгдэж дуу хоолойгоо хүргэж чаддаг хүчирхэг иргэдтэй болох шаардлага монголын нийгэмд агаар лугаа дутагдаж байна.
Үе үеийн парламентын бүрэлдхүүн Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт, оруулах төслийг боловсруулахдаа улс төрийн зөрчилдөөнийг арилгах, эрх мэдлийг тэнцвэрийг хангах, хариуцлагатай хяналттай тогтолцоог бүрдүүлэх зорилго тавьдаг боловч энэ зорилго нь ард түмний оролцоон дээр тулгуурлаж байж л биелэлээ олно. Учир нь хууль байгаад хяналттай, хариуцлагатай болчихно гэдэг өнөөгийн нийгэмд хангалтгүй нь тодорхой болсон, тиймээс хариуцлага нэхдэг, хийж хэрэгжүүлэхийг шаарддаг иргэдтэй байх нь илүү үр нөлөөтэй төдийгүй бидний зорьсон иргэний ардчилсан нийгэм хөгжих үндэс суурь юм.
Монгол Улсын Үндсэн хуулийг боловсруулах, батлах бүх үйл явц ард түмний оролцоонд саналд тулгуурлаж хийгдсэн ард түмний хамтын оюуны бүтээл учраас нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал нь ард түмнээс хол хөндий байх ёсгүй. Учир нь засгийн эрх ард түмний мэдэлд гэж заасан нь гүн утга агуулга, ард түмний үнэ цэнийг илэрхийлсэн ойлголт төдийгүй ард түмэнгүй төр гэж үгүй, төрийн эрх ард түмнээсээ улбаатай гэдгийн илэрхийлэл. Тиймээс суурь хуулийн асуудалд ард түмнээ дээдлэн хүндэтгэж оролцох боломж нөхцлийг нь бүх талаас нь бүрдүүлэн хариуцлагатай ажиллах нь төрийн түшээдийн үүрэг юм.
Өвөг дээдсийн өнгөрсөн бол сургамж, туршлагаасаа үргэлж суралцаж ирээдүйгээ бүтээж байх захиас ёсоор Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөнд ч өмнө нь гаргасан алдаагаа давтахгүйн төлөө судалгаатай, үндэслэлтэй, хэрэгцээ, шаардлагаа оновчтой тодорхойлж өнөөгийн төдийгүй ирээдүйд бий болох үр дагаврыг тооцох шаардлага хууль тогтоогчид ч иргэд бидэнд ч байсан. Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөнд хэрхэн хандав гэдгийн үр дагавар бүх талд ижил тусах, сөрөг үр дагаврыг нь хамтаараа хүртэх учраас хууль нь төрийн хэрэг, үндсэн хуулийн асуудалд үндсэн хуулийн цэц л анхаарах ёстой мэтээр үл ойшоох нь туйлын буруу хандлага юм. Тиймээс эрхээ эдэлдэг, үүргээ ч ухамрсарладаг иргэн байхын тулд оролцоогоо бодитой болгох, нийгмийн идэвхтэй, мэддэгээ зоригтой хэлдэг, эвлэлдэн нэгдэж дуу хоолойгоо хүргэж чаддаг хүчирхэг иргэдтэй болох шаардлага монголын нийгэмд агаар лугаа дутагдаж байна.
Үе үеийн парламентын бүрэлдхүүн Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт, оруулах төслийг боловсруулахдаа улс төрийн зөрчилдөөнийг арилгах, эрх мэдлийг тэнцвэрийг хангах, хариуцлагатай хяналттай тогтолцоог бүрдүүлэх зорилго тавьдаг боловч энэ зорилго нь ард түмний оролцоон дээр тулгуурлаж байж л биелэлээ олно. Учир нь хууль байгаад хяналттай, хариуцлагатай болчихно гэдэг өнөөгийн нийгэмд хангалтгүй нь тодорхой болсон, тиймээс хариуцлага нэхдэг, хийж хэрэгжүүлэхийг шаарддаг иргэдтэй байх нь илүү үр нөлөөтэй төдийгүй бидний зорьсон иргэний ардчилсан нийгэм хөгжих үндэс суурь юм.
Түлхүүр үг
Ард түмний бүрэн эрх, ард түмний оролцоо, Хүний эрх, эрх чөлөө, үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлт,
Бичигдсэн огноо
2019-12-20
Хуудсын тоо
13
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2020-01-28
Товч мэдээлэл үзсэн
4976
Бүрэн эхээр нь үзсэн
155
Эшлэлийн тоо
32
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
Б.Досжан
О.Хишигмөнх
“Монгол Улсын Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлт: Ард түмний бүрэн эрхт байдал, оролцоог хангах зарчмыг хэрэгжүүлсэн эсэх асуудал” (2019), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/682
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
Дам эшлэл (Secondary referencing/citing) авах тухай
2 days ago
“Сонгууль – 2024” эрдэм шинжилгээний илтгэлийн уралдаан зохион байгуулах удирдамж
6 days ago
Т.Алтангэрэл: Гадаадын хөрөнгө оруулалтын бодлого бол асар нарийн бодлого
1 week ago
2024 оны 10 дугаар сарын эрэлттэй бүтээлийн чансаа (ranking)
1 week ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Хууль, журмаар олгогдсон нэмэлт мэдээлэл шаардах бүрэн эрхийн хүрээ хязгаар (Банкны салбарын жишээн дээр)
2024-11-21
-
Бусдын асран хамгаалалтад шилжүүлсэн төрсөн хүүхдийнхээ тэтгэмжийг өөртөө авсан нь гэмт хэрэг биш
2024-11-20
-
Харуул хамгаалалтын ажилтан хийн буугаар буудлага хийж бусдын биед хохирол учруулсныг гарцаагүй байдалд хохирол учруулсан гэж үзэж цагаатгаж шийдвэрлэжээ.
2024-11-19
-
Монгол Улсын Дээд шүүх
2024-11-21 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Judilogy
2024-11-21 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Айжуу Баяржаргал
2024-11-20 Эрх зүйн шүүмждуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2024-11-19 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2024-11-18 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2024-11-18 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Татварын судалгаа, Хөгжлийн төв Н.Мөнхнаран
2024-11-18 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Болдхуягийн Пүрэвсүрэн
2024-11-17 Эрх зүйн шүүмждуудаж байна ! -
Шүүхийн академи
2024-11-15 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Мөнх-Алдар Ингүүн
2024-11-14 Бакалаврын ажилдуудаж байна !