Бүтээлийн нэр
Төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигдах хувцасны хязгаарлалт ба эрх шилжүүлэх харилцаа
Зохиогч
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Үндсэн хуулийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Нэр дэвшигчийг УИХ-ын гишүүний үнэмлэхээ гардаж авахад төрийн ордонд “Пүүз”-тэй орлоо, төрөө хүндэтгэсэнгүй, дээдэлсэнгүй мэтээр их шүүмжэлж байх шиг байна. Энэ асуудлаар буюу төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигддаг “Хувцасны хязгаарлалт”-ын тухай МУИС-ийн хуулийн 3-р курст суралцаж байхад бичиж байсан нийтэллээ олон нийтэд үнэгүй тавилаа.
Товчхондоо, Төрийн ордонд шалган нэвтрүүлэх, аюулгүй байдал, дэг журмыг хангах асуудлыг хэд хэдэн байгууллагын хамтарсан тусгайлсан журмаар зохицуулдаг. Уг журмыг батлах эрх Төрийн ордны тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Төрийн ордны халдашгүй дархан байдлыг энэ хууль, түүнтэй нийцүүлэн гаргасан хамгаалалт, үйлчилгээний тусгай журмын дагуу хангана” хэмээн олгогдсон.
Хуулиар бол төрийн ордны ажилтнуудад чиглэсэн хязгаарлалт, хориглолтыг зохицуулсан бөгөөд энэ асуудлаар журам гаргах эрх олгосон байна. Өөрөөр хэлбэл төрд ажиллаж буй хэн ч иргэнээ хүндэлж боловсон хувцаслах бол зүй ёсны л доо. Харин төрд таалагдах гэж иргэн нь хувцаслана гэхээр ухаанд нэг л буусангүй учир дээрх нийтлэлийг бичиж байсан юм байна.
Онолын хувьд “Delegation of Power” гэх ойлголт байдаг бөгөөд энэ нь хуулиар олгогдсон аливаа эрхийг өөр эрх бүхий байгууллагад шилжүүлэхтэй холбоотой асуудлыг судалдаг. Харин эрхээ шилжүүлэхдээ зорилго агуулга, хүрээ хязгаар, хэм хэмжээ тогтоогчийн баримтлах зарчмыг тодорхой тусгах шаардлагатай бөгөөд хүний эрх чөлөөтэй холбоотой асуудал дээр бүр ч анхаарах ёстойг сануулжээ.
Төрийн ордны тухай хуулиар хувцаслалттай холбоотой хязгаарлалт тогтоох эрх олгоогүй. Иргэний хувцаслалт нь тухайн иргэний үзэл бодол, боловсролын илэрхийлэл учир хувцснаас болж Төрийн ордон ажил үүргээ хэвийн явуулах нөхцөл хөндөгдөхгүй, хамгаалалтад аюул учрахгүй учир Хууль, хүний эрхээс давсан журам гэж бүр байх ёсгүй тухай нийтлэлдээ дурдлаа.
Товчхондоо, Төрийн ордонд шалган нэвтрүүлэх, аюулгүй байдал, дэг журмыг хангах асуудлыг хэд хэдэн байгууллагын хамтарсан тусгайлсан журмаар зохицуулдаг. Уг журмыг батлах эрх Төрийн ордны тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Төрийн ордны халдашгүй дархан байдлыг энэ хууль, түүнтэй нийцүүлэн гаргасан хамгаалалт, үйлчилгээний тусгай журмын дагуу хангана” хэмээн олгогдсон.
Хуулиар бол төрийн ордны ажилтнуудад чиглэсэн хязгаарлалт, хориглолтыг зохицуулсан бөгөөд энэ асуудлаар журам гаргах эрх олгосон байна. Өөрөөр хэлбэл төрд ажиллаж буй хэн ч иргэнээ хүндэлж боловсон хувцаслах бол зүй ёсны л доо. Харин төрд таалагдах гэж иргэн нь хувцаслана гэхээр ухаанд нэг л буусангүй учир дээрх нийтлэлийг бичиж байсан юм байна.
Онолын хувьд “Delegation of Power” гэх ойлголт байдаг бөгөөд энэ нь хуулиар олгогдсон аливаа эрхийг өөр эрх бүхий байгууллагад шилжүүлэхтэй холбоотой асуудлыг судалдаг. Харин эрхээ шилжүүлэхдээ зорилго агуулга, хүрээ хязгаар, хэм хэмжээ тогтоогчийн баримтлах зарчмыг тодорхой тусгах шаардлагатай бөгөөд хүний эрх чөлөөтэй холбоотой асуудал дээр бүр ч анхаарах ёстойг сануулжээ.
Төрийн ордны тухай хуулиар хувцаслалттай холбоотой хязгаарлалт тогтоох эрх олгоогүй. Иргэний хувцаслалт нь тухайн иргэний үзэл бодол, боловсролын илэрхийлэл учир хувцснаас болж Төрийн ордон ажил үүргээ хэвийн явуулах нөхцөл хөндөгдөхгүй, хамгаалалтад аюул учрахгүй учир Хууль, хүний эрхээс давсан журам гэж бүр байх ёсгүй тухай нийтлэлдээ дурдлаа.
Түлхүүр үг
Ардчилал, хүний эрх, Үндсэн хуульт ёс, Хувцасны хязгаарлалт, төрийн ордонд нэвтрэх, төрийн ордон
Бичигдсэн огноо
2016-05-06
Хуудсын тоо
4
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2020-06-29
Товч мэдээлэл үзсэн
5996
Бүрэн эхээр нь үзсэн
114
Эшлэлийн тоо
18
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
С.Асланбек
“Төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигдах хувцасны хязгаарлалт ба эрх шилжүүлэх харилцаа” (2016), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/712
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
Шүүхээр шийдвэрлэсэн захиргааны хэргийн 2017-2023 оны түүхчилсэн статистик мэдээлэл
2 days ago
Ep 32 | Давагдашгүй хүчин зүйл нь Зээлдэгчийг үүргээс чөлөөлөх, багасгах үндэслэл болох уу?
2 weeks ago
Сэжигтэн П.Цагаан, Ц.Элбэгдорж нарыг баривчлах тухай шүүгчийн захирамжийг хүчингүй болгуулах тухай нийслэлийн прокурор болон мөрдөгчийн саналыг шүүх хүлээн авлаа
3 weeks ago
2024 оны 12 дугаар сарын эрэлттэй бүтээлийн чансаа (ranking)
4 weeks ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Төрийн жинхэнэ албан хаагчийг “тэтгэвэр тогтоолгох насанд хүрсэн” үндэслэлээр төрийн албанаас чөлөөлөх хуулийн зохицуулалтыг буруу хэрэгжүүлсэн албан тушаалтны шийдвэрийг хүчингүй болгов
2025-01-31
-
Шүүгч өндөр насны тэтгэвэрт гарахад олгогдох нэг удаагийн тэтгэмжийн хэмжээ тогтоохтой холбогдох харилцаа нь иргэний хэргийн бус захиргааны хэргийн шүүхэд харьяалагдах маргаан гэж дүгнэв.
2025-01-30
-
Албан хаагчийн хүсэлт ажлаас чөлөөлөгдөх агуулгагүй бол ажлаас халах үндэслэл болохгүй.
2025-01-29
-
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-31 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-30 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Сэргэлэн Аминаа
2025-01-30 Судалгааны тойм & Тойм судалгаадуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-29 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Хууль зүйн үндэсний хүрээлэн
2025-01-29 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-28 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Гунгаагийн Баясгалан
2025-01-28 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Монгол Улсын Дээд шүүх
2025-01-27 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Judilogy
2025-01-27 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Одонхүүгийн Мөнхсайхан
2025-01-27 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !